Ти вдома

Кампанія проти стереотипів щодо внутрішньо
переміщених осіб на ринку праці

Перегляньте ці 5 відеоісторій від Владислава, Валерії, Юлії, Софії, Олени — внутрішньо переміщених осіб, яким вдалося знайти хорошу роботу в нових громадах і запустити процес успішної інтеграції в них.

Чому ми реалізуємо цю кампанію?

Майже два роки триває повномасштабне вторгнення росії в Україну, і протягом всього цього часу внутрішньо переміщені українці стикаються з труднощами на шляху до інтеграції в нові громади, упередженнями стосовно себе, зокрема при працевлаштуванні.

Масштаби проблеми величезні:

4 871 807
внутрішньо переміщених осіб в Україні зареєстровано зараз (і це лише офіційно!).*
38%
ВПО мають заробітну плату.
І це є основним джерелом їх доходу. У той час п’ята частина ВПО (22%) живе лише завдяки державній фінансовій допомозі.**
25%
українців стикнулися з проявами дискримінаційного та несправедливого ставлення до себе та своїх рідних через статус ВПО. І для частини з них це стало причиною повернутися додому, навіть якщо там ще небезпечно.**
40%
ВПО зараз мають роботу.
З них 4% — самозайняті. При цьому майже кожна дев’ята раніше працевлаштована внутрішньо переміщена особа зараз є безробітною внаслідок повномасштабної війни.**
*за результатами дослідження Громадянської мережі ОПОРА станом на середину червня 2023 року
**за результатами
Звіту про ситуацію з внутрішнім переміщенням у межах Загального опитування населення від МОМ, Раунд 13 станом на червень 2023 року
Наявність доходу і роботи є одним з надважливих факторів для успішної інтеграції ВПО на новому місці проживання. Адже це те, що дозволяє вимушено переміщеним українцям забезпечувати базові потреби, як-от хороше житло, харчування, що надалі впливає на якість соціальної інтеграції. При цьому за оцінками МОМ кожна п'ята внутрішньо переміщена особа (загалом це близько 900 тисяч українців) хотіла б залишитись у новій громаді, якісно в ній інтегруватись і зробити її своїм новим домом. І ми можемо з цим допомогти!

Чому не всім ВПО вдається успішно працевлаштуватися?

Проблеми з офіційним оформленням на роботу через брак необхідних документів, а також нерозірвані трудові відносини з попереднім роботодавцем.
Стереотипні уявлення про недостатню кваліфікацію ВПО серед роботодавців, через що їм можуть пропонувати низько кваліфіковану роботу з малою оплатою праці.
Відсутність вакансій за спеціальністю, розрив між трудовими потребами конкретного регіону і тими знаннями, навичками, які є у внутрішніх переселенців.
На наявні робочі місця пропонують дуже низьку заробітну плату чи загалом погані умови праці, зокрема без офіційного працевлаштування.
ВПО недостатньо проінформовані про ті можливості, які їм доступні у сфері працевлаштування, мають обмежені уявлення про місцевий ринок праці та пропозиції роботи, перекваліфікації.
Не всі вимушено переміщені українці готові до перекваліфікації, особливо якщо дуже любили свій фах, через що саботують процес працевлаштування.
ВПО після переїзду потрібен час на адаптацію, психологічну стабілізацію, і лише тоді вони готові думати про роботу, адже процес працевлаштування в цілому досить складний, довгий і стресовий, а в новому місці - тим більше.
...
Проблем багато, і, звісно, однією комунікаційною кампанією ми їх не вирішимо. Але об’єднавшись, з деякими викликами ми все ж можемо попрацювати, аби у результаті змінити ситуацію з працевлаштуванням ВПО на краще!

Як ми пропонуємо працювати з цими викликами?

Одним з дієвих інструментів боротьби з дискримінацією та упередженнями є висвітлення позитивних рольових моделей від аудиторії, яку дискримінують. Це змінює ставлення суспільства до неї і формує нові моделі поведінки, а також показує самій групі населення, яка зазначає дискримінаційних проявів, що ситуація не безнадійна і шанси на успіх є. Цю думку підтверджують результати дослідження ефективності працевлаштування ВПО центрами зайнятості в окремих містах України юристами приймалень Української Гельсінської спілки з прав людини.

Саме тому ми, Happy Monday (ГО «Професіонали майбутнього»), за підтримки Європейського союзу та Міжнародного Фонду «Відродження» в рамках спільної ініціативи «Європейське Відродження України» запускаємо кампанію проти стереотипів щодо внутрішньо переміщених осіб на ринку праці «Ти вдома»

Наша мета — висвітлити позитивні сторони працевлаштування ВПО та цінності, які ці люди несуть для нових громад та місцевих роботодавців, підтримати самих внутрішніх переселенців і показати, що знайти роботу в новому місці перебування з хорошими умовами можливо.

Ти в Україні, а отже, ти вдома!

Ми віримо в потенціал ВПО і їхню можливість зробити якісний внесок у розвиток громад, де вони наразі перебувають

Перегляньте ці 5 відеоісторій від Владислава, Валерії, Юлії, Софії, Олени — внутрішньо переміщених осіб, яким вдалося знайти хорошу роботу в нових громадах і запустити процес успішної інтеграції.

Ми віримо, що таких історій сотні, і ще десятки і сотні тисяч будуть у майбутньому. Що всі ВПО невдовзі справді переконаються, що якщо «Ти в Україні, а отже, ти вдома!». Давайте спільно цьому посприяємо?

Як ви можете долучитися до кампанії, аби спільно покращувати ситуацію з працевлаштуванням ВПО?

Нам важливий кожен голос, який здатен допомогти покращити й полегшити шлях до працевлаштування внутрішньо переміщеної особи.

Якщо ви небайдужі мешканці громад, де є ВПО
  • Роздрукуйте плакати, завантаживши наші макети, і розмістіть їх у місцевих центрах допомоги ВПО, центрах зайнятості, місцях великого скупчення місцевого населення (наприклад, в магазинах, торгових центрах, на ринку тощо). Звісно, попередньо погодивши цю можливість з керівництвом кожного з пунктів!
  • Поділіться плакатами, відео, посиланням на цей сайт на своїх сторінках в соцмережах.
Якщо ви і є внутрішньо переміщеною особою
  • Роздрукуйте плакати, завантаживши наші макети, і розмістіть їх у місцевих центрах допомоги ВПО, центрах зайнятості, місцях великого скупчення місцевого населення (наприклад, в магазинах, торгових центрах, на ринку тощо). Звісно, попередньо погодивши цю можливість з керівництвом кожного з пунктів!
  • Поділіться плакатами, відео, посиланням на цей сайт на своїх сторінках в соцмережах.
  • Поділіться власною історією успішного працевлаштування в новій громаді або ж, навпаки, історією, де ви зазнали дискримінації при працевлаштуванні через статус ВПО.
Поділитись історією
Якщо ви є представником чи представницею роботодавця, зокрема з приватного сектору
  • Відкрийте вакансії, дружні до ВПО.
  • Поділіться відкритими професійними можливостями (стажування, курси, освітні програми, конкурси, стипендійні програми і т.д.) або створіть їх для ВПО.
  • Поділіться досвідом працевлаштування ВПО у форматі статей, дописів у власних соцмережах чи надіславши свої історії нам.
  • Роздрукуйте плакати, завантаживши наші макети, і розмістіть їх у точках реалізації власної підприємницької діяльності (наприклад, на своєму місці на ринку, в своєму магазині тощо).
Долучитись як роботодавець

Завантажити плакати можна нижче.

Кампанія «Ти вдома» насправді не лише про покращення ситуації з працевлаштуванням ВПО

Спільними зусиллями через подібну кампанію та інші ініціативи для підтримки ВПО ми зможемо з часом досягнути наступного:

Першочергово спільними зусиллями через подібну кампанію та інші ініціативи для підтримки ВПО ми зможемо з часом досягнути наступного:

  • Збільшити рівень свідомості роботодавців про потенціал українців у статусі ВПО як працівників та колег.
  • Покращити умови працевлаштування для ВПО, сприяти збільшенню кількості вакансій, на які їх розглядатимуть або пріоритетно, або на рівні з іншими кандидатами без проявів дискримінації.
  • Покращити умови роботи ВПО, зокрема через адаптацію робочих місць під їхні потреби, надання можливості працювати за гнучким графіком чи віддалено, гібридно.
  • Створити позитивне інформаційне середовище щодо працевлаштування ВПО, що сприятиме формуванню підтримки та розуміння у громадськості й зменшенню кількості стереотипів про них, зокрема у професійній площині.
  • Підвищити рівень зайнятості ВПО і зменшити безробіття серед цієї групи населення.
  • Змінити стереотипи та уявлень про ВПО у суспільстві.
  • Розширити мережі партнерів та співробітників, які активно підтримують працевлаштування ВПО.

Проте часто одні позитивні зміни стають стимулом для запуску інших позитивних змін у суспільстві. І ринок праці — не виключення. Тому покращуючи ситуацію з працевлаштуванням ВПО, толеруючи їхнє працевлаштування, ми з часом зможемо покращити умови роботи для всіх нас, українців, зокрема впроваджуючи інклюзивні практики на робочих місцях.

Покращити умови працевлаштування для ВПО, сприяти збільшенню кількості вакансій, на які їх розглядатимуть або пріоритетно, або на рівні з іншими кандидатами без проявів дискримінації.
Покращити умови роботи ВПО, зокрема через адаптацію робочих місць під їхні потреби, надання можливості працювати за гнучким графіком чи віддалено, гібридно.
Створити позитивне інформаційне середовище щодо працевлаштування ВПО, що сприятиме формуванню підтримки та розуміння у громадськості й зменшенню кількості стереотипів про них, зокрема у професійній площині.
Збільшити рівень свідомості роботодавців про потенціал українців у статусі ВПО як працівників та колег.
Підвищити рівень зайнятості ВПО і зменшити безробіття серед цієї групи населення.
Змінити стереотипи та уявлення про ВПО у суспільстві.
Розширити мережі партнерів та співробітників, які активно підтримують працевлаштування ВПО.
Проте часто одні позитивні зміни стають стимулом для запуску інших позитивних змін у суспільстві. І ринок праці — не виключення. Тому покращуючи ситуацію з працевлаштуванням ВПО, ми з часом зможемо поліпшити умови роботи для всіх нас, українців, зокрема впроваджуючи інклюзивні практики на робочих місцях.

Слідкуйте за новинами кампанії у соцмережах

Читайте новини кампанії у соцмережах організаторів, а також тегайте нас у власних дописах, пов’язаних з кампанією «Ти вдома»:

Проєкт «Ти вдома» реалізується Happy Monday (ГО «Професіонали майбутнього») за підтримки Європейського Союзу та Міжнародного Фонду «Відродження» в рамках спільної ініціативи «Європейське Відродження України». Матеріал представляє позицію авторів і не обов’язково відображає позицію Європейського Союзу чи Міжнародного фонду «Відродження».

Організатори

Проєкт «Ти вдома» реалізується Happy Monday (ГО «Професіонали майбутнього») за підтримки Європейського Союзу та Міжнародного Фонду «Відродження» в рамках спільної ініціативи «Європейське Відродження України». Матеріал представляє позицію авторів і не обов’язково відображає позицію Європейського Союзу чи Міжнародного Фонду «Відродження».
Women For The Future figure manager

Маєте питання, пропозиції, зауваження щодо кампанії?

Напишіть менеджерці проєкту Жучені Катерині:
[email protected]
Women For The Future figure manager

Для запитів ЗМІ та комунікаційних партнерств

Пишіть менеджерці з комунікацій Галушці Катерині:
[email protected]